Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Łódź Fabryczna umiera razem z KDP

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

lm

Data publikacji:
08-12-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Łódź Fabryczna umiera razem z KDP
Fot. Gaspar Fiszer
- Rezygnacja z KDP pozbawia Łódź nowych relacji i ogranicza potoki pasażerskie o około 70-80% w stosunku do zakładanych, osiągnięcie oczekiwanych przez Komisję Europejską wartości jest praktycznie niemożliwe – pisze Janusz Zubrzycki, eksprt Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Odstąpienie od projektu budowy KDP ma bezpośrednie przełożenie na budowę dworca podziemnego Łódź Fabryczna z całą niezbędną infrastrukturą. Bardzo wysokie nakłady inwestycyjne oraz koszty eksploatacyjne miały być uzasadnione potężnym wzbudzeniem i przeniesieniem na kolej potoków pasażerskich w relacjach do i z Łodzi. Analizy, które wskazywały ekonomiczną efektywność inwestycji i dawały społeczne i gospodarcze uzasadnienie projektu, wymagają aktualizacji. Spodziewane negatywne wyniki tych analiz mogą pozbawić nowy dworzec dofinansowania z Funduszy Europejskich.


Wytyczne dla realizacji tego typu projektów z wykorzystaniem unijnych źródeł finansowania są bezwzględne i nie dają dużego pola manewru. Główne korzyści ekonomiczne liczone m.in. z przeniesienia ruchu z dróg na kolej i oszczędności czasu pasażerów muszą pokryć wszystkie nakłady i koszty generowane przez projekt w okresie 30-40 lat od daty zakończenia inwestycji. W momencie kiedy rezygnacja z KDP pozbawia Łódź nowych relacji i ogranicza potoki pasażerskie o około 70-80% w stosunku do zakładanych, osiągnięcie oczekiwanych przez Komisję Europejską wartości jest praktycznie niemożliwe.


Wyjściem z sytuacji mogłoby być ograniczenie projektu np. rezygnacja z budowy tuneli itp., jednak to stwarza kolejny duży problem. Projekt jest mocno opóźniony i jego wykonalność techniczna w obecnej perspektywie finansowej już jest zagrożona. Przygotowanie nowej dokumentacji projektowej oraz aplikacyjnej wraz ze wszystkimi analizami zajęłoby około 2 lat, co z kolei nie daje żadnych szans na realizację i rozlicznie projektu w terminach wymaganych przez Komisję Europejską.


Jedynym logicznym wyjściem z sytuacji jest odstąpienie od realizacji obecnego projektu i gruntowna modernizacja dworca oraz infrastruktury w obecnym kształcie.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5